Fristående universitetskurser i samband med LÄNKs regihelg!

Nu finns en möjlighet för alla ledare som deltar i LÄNK att samtidigt ta två fristående kurser på vardera 7,5 högskolepoäng. Kurserna är en del av magisterprogrammet ”Drama och tillämpad teater” som genomförs av Stockholms universitet i samverkan med Riksteatern.

Kursen ”Teaterns uttrycksmedel och systematisk pratikutveckling” riktar sig till alla som vill fördjupa sina kunskaper om teaterns uttrycksmedel och hur teaterprojekt kan planeras i en pedagogisk praktik. Förutom den orientering i personregi, dramaturgi, scenerier och scenografi som ges under LÄNKs regihelg innehåller kursen en teoretisk orientering om hur drama-/teaterprocess kan planeras i en pedagogisk praktik samt hur teaterprojekt kan utvecklas genom kollegialt stöd och feedback.

Kursen genomförs under LÄNKs regihelg i Hallunda den 29/9 – 1/10 2017 samt på Stockholms universitet och på distans via videolänk den 8 september (kursstart) och den 3 november (kursavslut). Kursplan laddas ner här Kursplan HVDA02 fastställd

Kursen ”Att leda drama och tillämpad teater utifrån didaktiska överväganden” riktar sig till alla som vill fördjupa sina kunskaper om ledarens uppgifter och de pedagogiska dilemman som kan uppstå i genomförande av ett LÄNK-projekt. I kursen behandlas samspelet mellan demokratiska dimensioner, konstnärliga ambitioner och pedagogiska mål samt hur olika strategier för mål och utvärdering i ett LÄNK-projekt kan formuleras.

Kursen startar 9 september på Stockholms universitet med sammankomster 4 november samt 1 – 2 december. Kursen avslutas den 19 – 20 januari. Kursplan laddas ner här Kursplan HVDA03 fastställd

Kurserna kan sökas från den 14 juli här https://www.antagning.se/se/start

Läs mer om Magisterprogram i Drama och tillämpad teater, 60 hp här: http://www.su.se/hsd/utbildning/v%C3%A5ra-utbildningar/program/magisterprogram-i-drama-och-till%C3%A4mpad-teater

Tigris och Zia – rollsättning och gestaltning

 I pjäserna Periferi och Med kärlek från Kos möter vi rollfigurer som kommer från Mellanöstern eller Afghanistan. Vi som jobbat med pjäserna förstår att ni kanske funderar lite kring rollsättning och gestaltning när ni stöter på rollfigurer med andra bakgrunder än ursprungssvensk.
Professionella teatrar ser oftast ett värde i att hitta skådespelare med olika bakgrund, utseenden eller funktionsvariationer när de ska gestalta sådana roller. Det var  t ex fantastiskt att se en hel ensemble afro-svenskar spela Lorraine Hansberrys En druva i solen eller att se en döv skådespelare gestalta huvudrollen i Nina Raines Tribes på Örebro Länsteater och Dramaten.
Men teater handlar mycket om empati; att leva sig in i en annan människa psyke eller kultur är skådespeleriets själva natur. I LÄNK uppmuntrar vi alltid till kreativ rollsättning men med respekt för rollfigurens integritet. Vi fick för några år sen se underbara uppsättningar av Katori Halls Mördarnas barn. Det kanske var mer självklart när en hel ensemble skulle gestalta ungdomar från Rwanda.
Zia och Tigris bör gestaltas på ett sätt som är kärleksfullt, respektfullt och fördomsfritt. Man behöver inte ha en mörkhyad skådespelare eller någon med invandrarbakgrund i ensemblen för att välja dessa pjäser. Lika så, om man har en sådan skådespelare är det inte alltid självklart att rollsätta hen i den rollen. Zia är en flicka förklädd som pojke. Zias kunskaper i svenska och engelska är begränsad. Hennes repliker, när man läser pjäsen kan kännas aningen stolpiga eller onaturliga. Det viktiga här är att Zia förstår de andra någorlunda och kan göra sig förstådd med så få ord som möjligt.
Tigris har bott en längre tid i Sverige och pratar språket obehindrat. Skådespelaren behöver inte dra till med förortsslang eller något slags ”invandrardialekt”. Med det sagt, är svenska språket inte något som Tigris tar för givet. Han förundras fortfarande, kan leka och forma det, lite som han vill. Han är poet.
Vi kommer säkert att återkomma till rollsättnings- och gestaltningsproblematiken under regihelgen. Men vi skriver detta nu för att vi inte vill att ni ska vara rädd för att spela någon av våra pjäser för att ni saknar någon av rätt kön, färg, storlek eller härkomst. Var kreativ. Låt kärlek och respekt bestämma rolltolkningen.

Och så levde de lyckliga

av Manda Stenström ligger uppe på webbsidan nu. Vi kommer att lägga upp en formulär för pjäsanmälan inom en vecka eller så – då är det fritt fram att meddela pjäsval enda fram till 7 september! Trevlig läsning!

Pjäserna // Handboken

Pjäserna ligger uppe nu, iallafall fem stycken. Manda Stenströms pjäs är nu på sista korrekturläsning och kommer upp nästa vecka. Alla som jag har registrerad sig som Länk-intresserade, dvs alla som skickat intresseanmälan, borde redan har fått lösenordet. Har ni inte fått lösenordet men har skickat intresseanmälan, kolla om ni finns på listan här, under fliken festivaler/ensembler, och hör av er till mig så att vi kan lösa problemet.

Handboken skickades ut till alla anmälda onsdag 12 april. Den skickades med b-post, men ni borde få den någon gång under veckan.  Om den inte har kommit fram, vänta tills nästa vecka och mejla mig då. Jag (Edward) är nämligen borta 18-22 april.

Länk pjäser släpps snart!!!

Handboken trycks idag! Pjäserna, i alla fall de första fyra, ligger just nu på IT avdelningen och kopplas snart till hemsidan. Slutversion av en femte pjäs landar på mitt skrivbord efter lunch. Den sjätte pjäsen behöver lite mer tid – en så länge en ”work in progress”. Vi får upp den så fort den blir klar.

Lösenordet skickas till anmälda så fort pjäserna ligger uppe. Handboken postas så fort den har kommit från tryck.

Ungefär tio dagar efter alla pjäser har kommit upp öppnar Länk för pjäsval. Då hittar ni pjäsanmälan på samma ställe som ni hittade intresseanmälan. Det är tidiga dagar men det är redan mer än 60 ensembler anmälda till Länk 2018!

Ninna Tersman ersätter Lidija Praizovic

Det roliga är att Lidija Praizovic fick en dotter för ett par veckor sen och att hennes senaste pjäs, Pappas bil, får mycket fina recensioner på Ung Scen Öst i Norrköping/Linköping. Försök att se den! Det tråkiga är att hon inte kunde färdigställa sin Länk pjäs i tid. Men vi har en reservplan! Lidija kommer med sin pjäs istället till Länk 2020. Ninna Tersmans pjäs Kollaps, om en protestaktion för klimatet i en välbärgad förort, påskyndas och blir färdig till Länk 2018. Den finns nu presenterad i fliken pjäser/dramatiker. Längtar ni?

Videotävling

Som en hyllning till Birgit Cullberg bjuder Cullbergbaletten in landets alla unga mellan 13 och 18 år att skapa korta filmer inspirerad av Birgits liv och arbete. Vinnarna presenteras vid Cullbergbalettens 50-årsjubileum på Dansens Hus i Stockholm 27 april 2017. Birgit Cullberg är en av de viktigaste svenska konstnärerna genom tiderna. Hon var dansare och koreograf, skulptör och författare. Hon var på samma gång en blyg och hänsynslös konstnär, naiv, barnslig, charmig och undergiven och samtidigt mycket skarp och medveten. Livet, kärleken, förtryck och hämning, humor och allvar var hennes teman. Hennes speciella stil och outtröttliga engagemang påverkade en hel dansvärld. Hennes namn är lika med den moderna dansen i Sverige, den flexade foten hennes signum. Hon var något så ovanligt som en folklig danskändis med allt vad det innebar. Mer om videotävlingen finns på www.cullbergbaletten.se.

För mer information, kontakta: Erica Espling, Marknads- och PR-ansvarig Cullbergbaletten + 46-70-602 27 01 erica.espling@cullbergbaletten.se

Länks utländska dramatiker 2018 heter Dennis Kelly!

DNA skrevs av Dennis Kelly för National Theatre Connections år 2008. Två år senare togs den upp av det brittiska skolväsendet och blev en så kallad ”core text” i engelsk undervisningen. 2012 fick gjordes en proffsuppsättning av DNA som turnerade England med stor succé. Länk är stolt att ha denna stark och utmanande pjäs bland de som presenteras i Länk 2018. Vi ser fram emot att välkomna Dennis på regihelgen hösten 2017. Läs mer om Dennis och DNA och våra andra pjäser och dramatiker under fliken Pjäser och Dramatiker 2018.

Teater DHMJ spelar Jonathan i Västerås

Finns nu en chans att se Teater DHMJs uppsättning av Mattias Brunns Jonathan på 4:e teatern i Västerås torsdag 24:e November. Jag fick aldrig se den men har hört så mycket bra.  Trogen dina seder ska spelas nästa år på Midgårdsskolan i Umeå och på Eric Ruuths Kulturhus i Höganäs. Hisingens kulturskola slår till med Bye Bye baby av Åsa Lindholm, Hyenor av Anders Duus och Best in Show av Gertrud Larsson. Hyenor är med i Den Unge Scenen 2017, Norges version av Länk.

Teater 16, gruppen i Ljungby som startade 2014 med tio elever och en Länk uppsättning, har nyligen fått tre miljoner av arvsfonden för bygga upp ett kulturhus för unga i Ljungby!!! Vilket bedrift!!! Grattis!!!

Åttio-sju personer sökte de 20 platser på magistersutbildningen i tillämpad teater som startar i januari på Stockholms Universitet i samarbete med Riksteatern – Länk. En enorm tycker vi!

Sedan var jag nyss i Norge för att planera en ”länk summer camp” för augusti 2018 tillsammans med våra kolleger från Finland och Norge. Mycket skoj på gång! Skriv till mig med alla er Länk nyheter så håller vi bloggen varm till nästa Länk.